
Eten als medicijn
Als zorginstelling wil je er alles aan doen om je patiënten weer op de been te helpen. Gezond eten kan daarbij helpen. Toch is eten vaak een sluitpost op de begroting van zorginstellingen. En dat is best raar, zo beamen Koen Nouws Keij, directeur van Diverzio, Jelle Ferwerda, specialist Gastronomie en Gastvrijheid bij de Sint Maartenskliniek en Cathy van Beek, lid Raad van Bestuur bij het Radboudumc. ‘Patiënten die gezond eten, herstellen sneller’, zo weet Koen Nouws Keij. ‘En ouderen blijven langer fit. Meer aandacht voor het eten dat je patiënten aanbiedt, kan dus heel veel uitmaken.’
Bron: Dichterbij Rabobank Rijk van Nijmegen
Koploper
Het inzicht dat eten invloed heeft op de gezondheid van patiënten is niet nieuw. En in het Rijk van Nijmegen al helemaal niet. Zo is de Sint Maartenskliniek hier al jaren mee bezig. ‘De Sint Maartenskliniek is echt een koploper op dit gebied’, stelt Van Beek. ‘Jaren geleden – toen ik daar nog bestuurder was – hebben we onder het motto Food=Care gezond eten op de kaart gezet.’ Ferwerda vult aan: ‘Aanleiding waren klachten van patiënten. Die vonden het eten niet lekker en vonden dat we hier iets aan moesten doen. Toen zijn bij mij de schellen van de ogen gevallen. We werkten bijvoorbeeld nog met een assemblagekeuken. We kregen maaltijden aangeleverd, die we vervolgens opwarmden en op het bord portioneerden. Best goedkoop, maar eigenlijk helemaal niet lekker. Groot gelijk dus dat de patiënten in opstand kwamen.’
‘Eten is vaak het sluitstuk op de begroting. Dat klopt niet.’
Maatwerk
Ook het Radboudumc onderkent het belang van gezonde voeding. ‘Met ons concept FoodforCare bieden we maatwerk’ aldus Van Beek. ‘Een nierpatiënt is gebaat bij andere voeding dan een kankerpatiënt of iemand die een hartoperatie heeft ondergaan.’ Het Radboudumc zorgt er dan ook voor dat patiënten niet alleen eten krijgen dat goed voor hen is, maar hen ook lekker smaakt. Het ziekenhuis biedt patiënten tegenwoordig vaker kleinere porties eten aan in plaats van drie grote maaltijden per dag. Van Beek: ‘Door het eten mooi te presenteren en de patiënt te laten kiezen wat hij wil eten, voorkomen we dat eten onaangeroerd teruggaat naar de keuken. Zo hebben we de voedselverspilling in een jaar tijd met 34% teruggebracht.
Lees het hele artikel uit Dichterbij Rabobank Rijk van Nijmegen hier
